Dus als iemand met een probleem komt, stellen ze vragen om het probleem te begrijpen en geven zij vervolgens aan hoe dit probleem opgelost moet worden. Bij voorkeur met een stappenplan en concrete acties. De medewerker hoeft dit plan alleen nog maar uit te voeren. Handig voor de medewerker, want die weet precies wat hij moet doen en maakt zo geen fouten. Handig voor de leidinggevende, omdat het precies zo uitgevoerd wordt, zoals hij wil. Of toch niet?
Hoe goed bedoeld ook, wat deze leidinggevende zich niet realiseert is dat hij zijn mensen traint om steeds minder na te denken. Afhankelijke mensen, zonder eigen initiatief. Als er problemen zijn, komt de medewerker langs en hij krijgt de oplossing. Maximale service! En zijn manier van werken levert hemzelf (leidinggevende) ook een fijn gevoel op: hij is hard nodig, onmisbaar. Hij heeft veel ervaring, draagt zijn kennis over en staat altijd klaar om zijn mensen te helpen.
Hoe zelfstandig worden deze medewerkers? Hoe onnodig druk houdt de leidinggevende het met deze manier van werken? Hij creëert van die trekpoppen; zodra je aan het touwtje trekt, gaan ze bewegen. Als je niet aan het touwtje trekt, hangen ze stil in de lucht te wachten tot er wat gebeurt………
Dit is een voorbeeld wat natuurlijk in de meeste organisaties niet gebeurt! Ook in jouw organisatie niet? Ook bij CombiVliet niet! In onze organisatie, hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid. Bepalen we gezamenlijk het doel en de weg ernaar toe, kiest de zelfstandige medewerker zelf! Zo ontwikkelen we zelfstandige mensen die weten wat er van hen wordt verwacht. Daarbij hebben we zelfs kans dat ‘die weg’ nog weleens beter is dan de weg die de leidinggevende zelf zou uitstippelen. Zo groeien we met z’n allen! Samen Groeien.
Nee hoor, ook bij ons in de organisatie, zie ik het regelmatig gebeuren, goed bedoeld natuurlijk! Maar het is belangrijk om eens te kijken of we mensen hiermee de kans geven om zelf te groeien?