Dit belang kan heel divers zijn, van belangstelling voor iemand, iets verkopen, iemand begrijpen, iemand interesseren, iemand motiveren, iets veranderen, tot draagvlak voor je idee verkrijgen.
Ik had half maart een workshop, ‘Boost your story’, ik zag het voorbij komen via Reinders en van Soest en dacht, hé, daar doe ik aan mee! Want hoe belangrijk is het om je boodschap goed over te brengen, om te bereiken wat je wilt, om verbinding te leggen met je doelgroep/ontvanger? De juiste verhouding tussen zakelijk en persoonlijk te kiezen voor het bereiken van je doel. Binnen het kader (van doelgroep, type mensen, doel en beschikbare tijd) de juiste keuzes te maken. Dat is belangrijk, anders sta je je verhaal voor ‘Jan Doedel’ te doen!
Een voorbeeld:
Een man in een luchtballon is verdwaald. Hij zakt wat en ziet een vrouw op de begane grond lopen. Hij roept haar toe: “Ik heb vrienden van mij beloofd mij over een uur ergens te vervoegen, maar ik heb geen idee waar ik nu precies ben”.
De vrouw roept terug: “U bevindt zich in een ballon op ongeveer tien meter boven de begane grond. U zit tussen de 51 en de 52 graden noorderbreedte en tussen de 5 en de 6 graden westerlengte”.
“U bent informaticus”, zegt de man. “Inderdaad, hoe weet u dat?” vraagt de vrouw.
“Wel”, zegt de man, “U hebt mij een perfecte uitleg gegeven, maar ik weet niet wat ik met uw informatie moet doen en heb nog steeds geen idee waar ik me bevind. In alle oprechtheid, u hebt me niet veel geholpen. Bovendien, u hebt mij nog eens kostbare tijd doen verliezen.”
“En u bent manager, neem ik aan?” antwoordt de vrouw. “Klopt, hoe weet u dat?”
“Wel, u weet niet waar u zich bevindt, noch waar u naar toe moet. Een grote massa lucht heeft u gebracht waar u nu bent. U hebt een belofte gedaan waarbij u geen idee heeft hoe u die moet nakomen en u verwacht dat mensen die onder u staan, uw problemen oplossen. Het feit is dat u zich in precies dezelfde situatie bevindt als vijf minuten geleden, alleen is het nu ineens mijn fout.”
Over het algemeen staan we vandaag de dag steeds meer op ‘zenden’ zonder ons echt af te vragen, wat wil ik bereiken. En veelal ligt het aan anderen die het niet begrijpen, snappen of doorhebben.
Maar ben jij wel interessant genoeg? Is het nuttig wat je doet? Wat wil je nou precies?
Denk daar maar eens overna als je wat vertelt en mensen luisteren niet naar je, gaan op hun telefoon zitten rommelen, kijken om zich heen om te dagdromen, of je krijgt wat anders dan verwacht..…
TIP: vraag eens feedback aan anderen!